Evo koji je to najveći rečni talas na svetu, projektovan u Allplan-u!

Baldinistudio International
06.02.23 19:18:18 Comment(s)

Jeste li se nekada zapitali gde je granica inženjera? Šta ćemo sve uspeti da isprojektujemo uz pomoć softvera? Do koje tačke će nas dovesti stalni napredak tehnologije? Da li ste se nekada zapitali kako izgraditi talas?

Benjamin Di-Qual, veoma strastveni surfer se zapitao.


Samo oni koji putuju svetom u potrazi za najlepšim talasima za surfovanje znaju koliko vredi talas koji se može koristiti u bilo koje doba godine. Nekada nismo mogli ni da zamislimo da ćemo imati priliku da surfujemo tokom cele godine, a da pri tome ne govorimo o talasima u okeanu, već o tzv. stojećim talasima u reci. 

Najpoznatiji stojeći talas je Ajzbah talas u bavarskoj prestonici Minhenu, koji već 40 godina privlači turiste širom sveta. Međutim, 2020. godine je realizovan izvanredan projekat, odraz strasti pravih surfera, pod nazivom 

THE RIVERWAVE, na reci Traun, u gradu Ebenziju, u Austriji. 

Složen projekat zahtevao je saradnju multidisciplinarne i međunarodne mreže planiranja. Samo planiranje dizajna trajalo je oko 4 godine, a zanimljivo jeste to da je ovako impresivan projekat realizovan uz pomoć dva softvera: ALLPLAN-a i FRILO-a.

ŠTA JE ALLPLAN?

Izazovi sa kojima se AEC sektor susreće danas su brojni i različiti. Projekti postaju sve složeniji, dok se budžeti i vremenski okviri smanjuju. Sve više učesnika u projektu mora biti uzeto u obzir i uključeno u proces rada. Novi propisi i dodatni zahtevi dodatno otežavaju posao koji je već izazovan. Rešenje ove sve teže situacije može se opisati sa jednom rečju - BIM, a odmah uz njega dolazi i ALLPLAN.


Allplan je interdisciplinarno BIM softversko rešenje za arhitekturu, inženjering i konstrukterstvo koje podržava i integriše proces projektovanja i izgradnje kroz sve faze projekta.

  • ·  Pogodan je za sve vrste konstrukcija, od malih do veoma složenih, lako obrađuje velike podatke modela brzo i bezbedno bez gubitaka.

  • ·  Fleksibilnost za ispunjavanje pojedinačnih radnih tokova od čisto 2D, 2.5D i 3D do pune objektne orijentisane BIM radne metodologije.

  • ·  Integrisana tehnologija za timove sa više korisnika koji se nalaze bilo gde, saradnja usredsređena na modele i koordinacija projekta sa partnerima.

  • ·  Uključeni alati koji omogućavaju brzu visokokvalitetnu prezentaciju projekata, dovodeći klijente i zainteresovane strane trenutno do brzine sa dizajnom.

  • ·  Prilagođavanje i modifikacija planova bez potrebe da ponovo modelujete od nule, uštedite vreme i lakše i brže reagujte na promene.

  • ·  Od početnih planova do materijala, količina i konačnog opšteg uređenja i crteža armature, kvalitet i tačnost na koje se treba osloniti.

Allplan nudi i arhitektama i inženjerima, digitalni model, obogaćen relevantnim informacijama i atributima, zajedno sa mogućnošću njihovog kombinovanja, bez komplikacija. Informacije koje ulaze u Allplan model zgrade čine osnovu za važne BIM radne tokove, kao što su procene troškova, strukturne analize i energetske analize. Jeste li znali samo da je Allplan najbolje rešenje za 3D BIM armiranje ili da su korisnici Allplan arhitekture nakon prelaska s 2D softvera povećali efikasnost za čak 33%?


THE RIVERWAVE je od samog početka bio veoma izazovan projekat jer sam talas nije mogao da se ugradi direktno u reku zbog propisa o zaštiti voda. Zbog toga, voda se preusmerava u kanal pre prirodne promene nadmorske visine reke Traun i vraća se u reku nakon veštačkog talasa. Da bi se usmerila voda i kontrolisala njena zapremina, talas ne zahteva dodatnu energiju. To je prvi rečni talas u kome se diverzionom strukturom, koja dovodi deo vode u izgrađenu bočnu oblast, kontroliše hidraulični štit preko hidrauličnog aktuatora.


Zamislite samo koliko je ovaj projekat bio složen i koliko je učesnika u radu zahtevao. Rad sa američkim inženjerom pokazao se kao jedan od jako velikih izazova. Dok je Ben Nilsen koristio galone ili kubne stope u sekundi, Evropljani nisu znali o čemu je reč. Kao pravo rešenje se pokazao Allplan u kojem konverzija mernih jedinica nije predstavljala nikakav problem. Softver je korišćen za projektovanje čitavog projekta u 3D-u od čelične hidraulike, pa do nasipa i korita reke. Pored toga, pojavile su se i neke druge prednosti kao što su: korišćenje fizičkog modela kako bi se unapred modelovao oblik talasa i na taj način obezbedilo surfovanje tokom cele godine, bez obzira na nivo vode. Iz tog modela su se mogle izvući tačne količine radova koje bi predstavljale osnovu za precizno planiranje troškova i raspisivanje tendera. Velika prednost je takođe bila i preciznost izvršenja. Podaci iz modela terena su mogli direktno da se prenesu GPS kontroli bagera, koji bi potom izvršili iskop. Takođe, bitno je spomenuti da su građevinski radnici pored 2D planova armature dobili i 3D detaljne prikaze čime im je omogućeno bolje razumevanje složenog trasiranja armature sa povratima, sidrištima, itd. Model armature u 3D-u se pokazao izuzetno korisnim pogotovo kada je reč o izgradnji udubljenja za „Waveshaper“ (oblikovač talasa).


Iz fizike je poznato da stojeći talasi u prirodi postoje, ali njihova pojava zavisi od protoka i vodostaja. Od ukupno 24 moguća talasna oblika samo jedan je namenjen za surfovanje, a to je tzv. „maximum wave“. Da bi veštački talas na reci Traun poprimio baš taj oblik i ostao stabilan i pod različitim uslovima u reci, bio je neophodan jedan poseban pokretni uređaj, oblikovač talasa, koji se prilagođava različitim nivoima vode. Da bi se što ekonomičnije apsorbovale sile ležaja koje deluju na konzolne delove zida tokom pomeranja, ugrađene su čelične hidraulične klapne, a zidovi kanala su zbog složene geometrije i ugaonih udubljenja za hidraulične cilindre projektovani kao diskovi.


THE RIVERWAVE je širine 10 m i visine do 1.5 m, a od suštinskog značaja za njegov rad je karakteristika čelične konstrukcije da se maksimalno prilagodi veoma fluktuirajućem nivou vode. Isto tako, zahtevi za izgradnju su uključivali i merdevine za ribe, koje su izgrađene paralelno sa veštačkim talasom, a koje su doprinele poboljšanju ekoloških uslova. Kanal se može potpuno drenirati uz pomoć brana na oba kraja i pumpi za vodu.

Planiranjem baziranog na modelu je pojednostavljena komunikacija između učesnika u projektu koji su bili rasprostranjeni po Nemačkoj, Austriji i SAD-u, a koji su uključivali inženjere, stručnjake iz oblasti geologije i ekologije, čeličnih konstrukcija, rečnog inženjeringa i projektovanja talasa za surfovanje.


THE RIVERWAVE je predstavljao prekretnicu za sport surfovanja. Prema rečima direktorke firme Baldinistudio International iz Novog Sada, Snežane Savić: „BIM je brzi voz koji upravo prolazi pored tvoje stanice, ako se sada ne ukrcaš na njega, više nikada nećeš moći da ga stigneš“. Voz je toliko daleko stigao da smo upeli da isprojektujemo najveći veštački rečni talas, uz pomoć BIM softverskih rešenja AllPLAN-a i FRILO-a.

Baldinistudio International